Uvođenje novih koraka za revitalizaciju poslovanja može biti ključan korak za opstanak u nepredvidljivim i teškim vremenima. Budite sigurni da sve firme i kompanije imaju trenutke kada slabije posluju. Kriza može doći iz različitih razloga, kao što su ekonomska nestabilnost ili promene tržišnih uslova.
Ipak, u momentima koje možemo nazvati kriznim za biznis, potrebno je biti najpametniji i pravilno reagovati. Izlaz često postoji ali ga je ponekad teško pronaći. Naravno, ne treba odmah gubiti nadu i odmah proglasiti stečaj ili ugasiti firmu, već probati određenim merama krenuti ka stabilizaciji poslovanja. Evo šta biste trebali pre svega da uradite ako se vaša firma nađe u krizi.
Analiza trenutnog stanja
Pre svega, ključno je da menadžment sprovede detaljnu analizu trenutnog stanja firme. To uključuje ocenu i izveštaj o finansijskom stanju, identifikaciju ključnih izazova sa kojima se suočava preduzeće, kao i analizu tržišta i konkurencije.
Detaljna analiza finansija će omogućiti da vidite na čemu ste. Kolika su vaša dugovanja ali i potraživanja. Takođe, potrebno je analizirati koja od potraživanja su naplativa a koja ne (ukoliko ih ima). Identifikujte trenutne prihode, troškove, profitabilnost i uradite procenu likvidnosti i sposobnosti da ispunite pre svega kratkoročne obaveze.
Nakon analize finansijskog stanja identifikujte ključne izazove sa kojima se preduzeće suočava. To mogu biti smanjenje prihoda, troškova sirovina ili radne snage, ali i problemi sa naplatom potraživanja. Identifikacija ključnih izazova će vam pomoći da usmerite sve svoje napore na rešavanje najkritičnijih problema.
Na kraju, analizirajte tržište i konkurenciju. Oni predstavljaju spoljne faktore i omogućavaju vam da bolje razumete tržišno okruženje u kome se nalazite, ali i da prepoznate prilike za rast.
Ukoliko su svi pokazatelji loši i ne vidite načina za izlazak iz krize angažujte stručnjake. Ljudi koji imaju iskustva u rukovođenju firmama koje su u stečaju ili imaju finansijsku krizu, sigurno poseduju dovoljno znanja i možda vide izlaz iz nepovoljne situacije koji vi jednostavno ne vidite. Napraviće svoju analizu i izaći sa stavom u kom pravcu bi se trebalo ići. Razvijati nove proizvode i tržišta, predložiti gašenje ili pronaći agenciju koja radi otkup firmi i ponuditi im uslove prodaje. Nekada je preuzimanje firme jedino rešenje, ali razmislite dobro pre donošenja konačne odluke.
Revidiranje poslovnog modela i efikasno upravljanje troškovima
Sledeći korak je revidiranje poslovnog modela preduzeća kako bi se prilagodilo novim tržišnim uslovima i promenama koje su nastale usled krize. Ovo može uključivati diversifikaciju proizvoda ili usluga. Drugim rečima, ulaganje u dva ili više finansijska modela sa različitim karakteristikama, što može biti dobra strategija za smanjenja rizika. Takođe, može se probati sa pronalaženjem novih tržišta ili kanala distribucije, ili čak prelazak na digitalnu platformu i internet poslovanje, ako to već nije učinjeno. Ukoliko smatrate da imate interesa, možete razmisliti i o pripajanju ili zajedničkom delovanju na tržištu sa nekim drugim preduzećem.
Tokom krize, efikasno upravljanje troškovima postaje od ključne važnosti za opstanak preduzeća. To može obuhvatiti pregovore sa dobavljačima radi smanjenja cene sirovina ili usluga, optimizaciju radne snage ili identifikaciju nepotrebnih troškova koji se mogu eliminisati.
Strogo vođenje računa o likvidnosti
Likvidnost je životna linija svakog preduzeća, posebno u vremenima krize. Preduzeća treba da obrate posebnu pažnju na upravljanje svojim finansijskim tokovima kako bi osigurala da imaju dovoljno sredstava da pokriju kratkoročne obaveze.
Ukoliko ne postoje sredstva na računu, preduzeća se mogu obrati banci radi obezbeđivanja dodatnih kreditnih linija ili mogu razmotriti alternativne izvore finansiranja poput prodaje akcija ili pozajmice. Ako se u kriznim trenucima ne razmišlja o likvidnosti lako može doći do brzog propadanja biznisa koji je trajao dugi niz godina.
Investiranje u marketing i brendiranje
Iako vam se čini logično smanjiti budžet za reklamiranje tokom krize, ulaganje u marketing može biti ključno za održavanje vidljivosti na tržištu i privlačenje novih kupaca. To može uključivati digitalni marketing, društvene medije ili čak lokalne akcije kako bi se privukla pažnja potencijalnih kupaca.
Brend je nešto što zauvek ostaje u sećanju ljudi. Ukoliko ste već izgradili brend a na poslovnom planu vam ne ide najbolje, nije sve izgubljeno. Imate brend koji je poznat i vredi. Investirajte u njega i pod novim sloganom pokrenite marketinšku kampanju. Dajte novu ponudu pod dobrim starim logom odnosno brendom.
Fokusirajte se na zadovoljstvo kupaca. Preduzeća koja se bore da izađu iz krize moraju se boriti za svakog potencijalnog kupca. To može uključivati poboljšanje korisničke podrške, brzu isporuku proizvoda ili usluga, ili čak personalizovane ponude. Svaki model koji donosi čak i najmanji prihod.
Praćenje i prilagođavanje strategije i merenje uspeha
Nijedna strategija revitalizacije nije univerzalno primenjiva za sva preduzeća. Zbog toga je važno da preduzeća redovno prate rezultate svojih akcija i prilagode svoju strategiju u skladu sa promenama na tržištu, ali i sa unutrašnjim okolnostima.
Pronađite način da izmerite vaš uspeh. To ne znači da je merilo samo profit, mada je on najvažniji. Ponekad zarada može biti i manja ali ako je to posledica razvoja i investiranja u tržište koje obećava, sigurno je da vredi probati. Analizirajte koliko kupaca imate, koliko novih ste dobili u određenom vremenskom intervalu i kakve su vaše šanse u budućnosti.
U zaključku, krize mogu predstavljati izazov za BBN preduzeća, ali isto tako pružaju i priliku za inovaciju, prilagodljivost i rast. Pravilno vođenje koraka za revitalizaciju poslovanja može pomoći preduzećima da prebrode teške periode i izgrade temelj za dugoročni uspeh.